ساده لوح کردن ما

 آخرین بروزرسانی: 1402/06/12

آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که امروزه متولی اصلی تربیت نسل در بسیاری از جوامع است.

آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که امروزه متولی اصلی تربیت نسل در بسیاری از جوامع است. بیشتر زندگی کودکان و نوجوانان در مدرسه می‌گذرد. مدرسه در شکل‌گیری دیدگاه‌ها و جهان‌بینی افراد تأثیری بسزایی دارد. زندگی مدرن به گونه‌ای است که والدین زمان کمتری برای برقراری ارتباط با فرزندان و تربیت آن‌ها دارند. بنابراین، راحت‌تر می‌توان به این واقعیت اعتماد کرد که مدرسه آن را انجام خواهد داد و زمانی برای فکرکردن در مورد این‌که دقیقاً برای کودکان در مدرسه چه اتفاقی می‌افتد و چه در آنجا به آن‌ها آموزش داده می‌شود، وجود ندارد.

کتابِ "ساده لوح کردن ما" نوشته‌‌ی آموزگار و نویسنده‌ی مشهور امریکایی، جان تیلور گاتو است که تفسیری متفاوت و جامعه‌شناسانه از اهداف و نقش آموزش‌وپرورش، به‌ویژه در مدارس دولتی ایالات متحد امریکا، ارائه می‌دهد.

گاتو معتقد است که در نظام مدارس عمومی جایی برای معلم خوب نیست. وی رذیلت‌های نظام آموزش اجباری مدارس دولتی را محکوم می‌کند و اصول اساسی آن را با انتقاداتی اساسی به چالش می‌کشد. به گفته‌ی او، گسترش مدرسه، کودکان را از وقت آزاد مورد نیاز برای شناخت مستقل جهان و زندگی واقعی محروم می‌کند. در عوض، آن‌ها می‌آموزند که بدون هیچ پرسش و کنجکاوی‌ای از دستورها پیروی کنند.

به باور گاتو، نظام مدرسه کنونی در درجه‌ی اول قرارگاهی است نامنعطف برای جاانداختن نظم عمومی که در بطن خود میل به محدودکردن، مدیریت‌پذیرترکردن و اطاعت‌پذیرترکردن مردم دارد. اهداف را می‌توان بسیار متفاوت اعلام کرد، اما مقصود نهایی فقط همین است و ما باید از آن آگاه باشیم.

آموزگارها نیز که به گفته‌ی گاتو، خود پرورش‌یافته و قربانی این نظام آموزشی‌اند از آموزش تفکر عمیق و مسائل واقعی زندگی و شکوفاسازی هنر و استعداد دانش‌آموزان ناتوان‌اند و به‌جای پرورش استعدادها و خلاقیت، به آن‌ها اطاعت کورکورانه می‌آموزند. از سوی دیگر، چون این رویه با فرایند رشد طبیعی دانش‌آموزان سازگار نیست و هویت آن‌ها را به‌عنوان یک انسان مستقل و متفکر می‌زداید و تربیت را به‌مثابه‌ی تولید یک محصول در نظر می‌گیرد، باعث بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی و رویگردانی دانش‌آموزان از آموزش و در آینده از هر چیز واقعاً مهم شده است.

با بررسی دقیق‌تر، حتی در بهترین مدرسه‌ها، محتوا و ساختار برنامه‌های درسی از فقدان منطق رنج می‌برد و مملو از تضادهای درونی است. خوشبختانه، کودکان نمی‌توانند سردرگمی و آزاری را که از نقض مداوم نظم طبیعی چیزها تحت عنوان آموزش با کیفیت به آن‌ها تحمیل می‌شود، با کلمات بیان کنند. هدف سیستم مدرسه این است که دانش‌آموزان با مجموعه‌ای از معلومات و اصطلاحات سطحی از اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم طبیعی، و غیره از مدرسه خارج شوند تا این‌که با دانشی عمیق که از اشتیاق خالص به دست آمده است. اما آموزش باکیفیت مستلزم مطالعه‌ی عمیق هر چیزی است. علاوه بر این، کودکان در مدرسه‌ها بزرگ‌سالانی را مشغول به کار می‌بینند که کاملاً از هم جدا هستند و کم‌ترین ارتباط را با هم دارند. این افراد معمولاً وانمود می‌کنند که افرادی متخصص و خبره در کار خود هستند اما در واقع، در بیش‌تر مواقع، این‌چنین نیست و نخواهد بود.

کتاب "ساده لوح کردن ما" نوشته‌ی جان تیلور گاتو و ترجمه‌ی دکتر علی سعیدی در قطع رقعی و جلد شومیز به قیمت 55 هزار تومان توسط نشر دوران روانه‌ی بازار کتاب شد.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر