سنگ، کاغذ، قیچی

 آخرین بروزرسانی: 1402/04/19

کتاب "سنگ، کاغذ، قیچی" رمانی از آلیس فینی، رمان‌نویس بریتانیایی است. فینی نویسنده‌ی پرطرف‌دار ژانر تریلر و معمایی است

کتاب "سنگ، کاغذ، قیچی" رمانی از آلیس فینی، رمان‌نویس بریتانیایی است. فینی نویسنده‌ی پرطرف‌دار ژانر تریلر و معمایی است و این چهارمین رمان اوست که در این ژانر به نگارش درآمده است. از تاریخ هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ که اولین‌بار کتاب "سنگ، کاغذ، قیچی" منتشر شد تاکنون بارها تجدید چاپ و به زبان‌های متعددی برگردانده شده است. این رمان در فهرست پُرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرارگرفته و چندبار برای دریافت جوایز ادبی نامزد شده است.

رمانِ "سنگ، کاغذ، قیچی" داستان زوجی است که در دهمین سال ازدواج خود، حس می‌کنند به پایان آن نزدیک شده‌اند. آملیا و همسرش آدام زندگی عاطفی سردی دارند. آدام نویسنده‌ای است که از روند کاری خود و اقبال نسبت به رمانش چندان راضی نیست. او دچار اختلالات ذهنی هم است. آملیا که می‌خواهد از آخرین شانس‌هایش برای حفظ زندگی مشترک‌شان بهره ببرد، سفری را که با بلیط بخت‌آزمایی برده، دستاویزی برای نجات رابطه‌اش می‌کند. آنچه در سفر می‌گذرد و پایان داستان غافل‌گیرکننده است و آدام و آملیا را همراه با مخاطبان رمان شگفت‌زده می‌کند.

زندگی مشترک این زوج با چالش‌هایی جدی مواجه شده است. آدام نویسنده و فیلم‌نامه‌نویسی است که معمولاً کتاب‌های دیگر نویسندگان را به فرمِ فیلم‌نامه درمی‌آورد، اما کتاب خودش "سنگ، کاغذ، قیچی" اقبالی برای تبدیل شدن به فیلم‌نامه برنمی‌انگیزد. آدام کودکی سختی را نیز پشت‌ سر گذاشته و دچار اختلال مغزی است؛ او قادر به تشخیص هیچ‌کس از جمله همسرش از روی چهره نیست. مشکلات زیادی باعث شده زندگی مشترک این زوج تقریباً به بن‌بست برسد.

در این میانه، آملیا بعد از خرید بلیط بخت‌آزمایی، برنده‌ی یک مسافرت آخر هفته به هتلی در نزدیکی بلک‌واتر اسکاتلند می‌شود. او می‌کوشد از این فرصت برای ترمیم رابطه و نجات زندگی مشترکش با آدام استفاده کند. این زوج به سفر می‌روند تا از این بخت نیز استفاده کنند. هتلی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، کلیسایی قدیمی است که تغییر کاربری داده است و این زوج تنها ساکنانش هستند. پس از مدتی ماندن در هتل متوجه می‌شوند هیچ چیز عادی نیست. این‌جاست که داستان ضرب‌آهنگ دیگری پیدا می‌کند و هیجان و ترس به اوج خود می‌رسد؛ شخصیت عجیبی به داستان اضافه می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که برای مخاطب به‌هیچ‌وجه باورکردنی نیست. در این میان، رازها و اسرار زندگی مشترک آملیا و آدام برملا می‌شود.

رمان "سنگ، کاغذ، قیچی" پایانی غافل‌گیرکننده دارد که بیتردید پس از خواندنش شگفت‌زده خواهید شد.

این کتاب توسط آلیس فینی نوشته شده و توسط سحر قدیمی ترجمه شده است و برای دوازدهمین‌بار در قطع رقعی به تعداد 296 صفحه از طرف نشر نون منتشر شده است.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر