کتاب «اول شخص مفرد» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نوشته‌ی «هاروکی موراکامی» است که نخستین‌بار در سال 2021 وارد بازار نشر شد.

کتاب «اول شخص مفرد» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نوشته‌ی «هاروکی موراکامی» است که نخستین‌بار در سال 2021 وارد بازار نشر شد. هشت داستان جذاب در این مجموعه، همگی از دیدگاه اول شخص و توسط راویان کلاسیک موراکامی روایت می‌شوند. از خاطرات نوستالژیک جوانی، تأملاتی درباره‌ی موسیقی، و عشقی عجیب به بیسبال گرفته تا سناریوهایی رؤیاگونه، مواجهه با میمونی سخنگو، و آلبوم‌های جاز خیالی، موراکامی در این داستان‌ها یک‌بار دیگر، مرز میان ذهن انسان و جهان پیرامون را به چالش می‌کشد. گاه و بیگاه، راوی‌ای که ممکن است خود موراکامی باشد، در داستان به چشم می‌خورد. آیا این یک شرح حال است یا داستانی خیالی؟ مخاطبین باید در این مورد تصمیم بگیرند. کتاب «اول شخص مفرد» با داستان‌های فلسفی و اسرارآمیز خود، به موضوعاتی همچون عشق، تنهایی، کودکی و خاطرات می‌پردازد و پیچ و خم‌های داستانی‌ای را ارائه می‌کند که مختص جهان موراکامی است.

می‌خواهم داستان زنی را برایتان تعریف کنم. فقط موضوع این است که درباره‌اش تقریباً هیچ نمی‌دانم؛ حتی اسمش را به یاد نمی‌آورم یا چهره‌اش را. شرط می‌بندم او هم مرا به‌ خاطر نمی‌آورد.

اولین‌بار که او را دیدم، دانشجوی سال دوم دانشکده بودم و حدس می‌زنم او هم بیست ‌و پنج سالی داشت. هر دو نیمه ‌وقت در جایی کار می‌کردیم. بنا نبود چنان اتفاقی بیفتد، ولی یک شب را باهم گذراندیم و بعد از آن هرگز یکدیگر را ندیدیم.

نوزده سالم که بود، اصلاً از احوال درونی خودم آگاه نبودم، چه برسد به احوالِ درونی دیگران. با وجود این احساس می‌کردم از عملکرد غم و شادی سر درمی‌آورم. ولی آنچه هنوز از درکش عاجز بودم، وجود هزاران پدیده‌ای بود که در فاصله‌ی میان غم و شادی وجود داشت و این‌که چه رابطه‌ای بین‌شان برقرار است. بنابراین همواره مضطرب و درمانده بودم. این‌ها را داشته باشید تا برگردیم به داستان آن زن...

ژاپن سرزمین عجیبی است. ادبیات این سرزمین هم هویتی منحصربه‌فرد و خاص دارد و آثار ادبی‌اش در میان آثار شرق دور سرآمدند. این سرزمین در دوران معاصر هم نویسندگان ارزنده‌ای را تقدیم دنیای ادبیات کرده است که آثارشان در تمام دنیا با استقبال مواجه شده‌اند. یکی از این نویسندگان هاروکی موراکامی است. این نویسنده مشهور ژاپنی را برای نوشتن داستان‌های زیبا به سبک رئالیسم جادویی در جهان می‌شناسند.

کتاب «اول شخص مفرد» نوشته‌ی هاروکی موراکامی و ترجمه‌ی محمدحسین واقف در 200 صفحه و قطع رقعی و جلد شومز توسط نشرچشمه منتشر شده است.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر