کتاب «از آینه تا خشت» با قلم محمدرضا رهبریان به زندگی ابراهیم گلستان می‌پردازد.

کتاب «از آینه تا خشت» با قلم محمدرضا رهبریان به زندگی ابراهیم گلستان می‌پردازد.

ابراهیم گلستان با قصه‌ها، فیلم‌ها و یادداشت‌های خود بیش از هشت دهه حضوری پیدا و ناپیدا در فرهنگ ایران داشته و تکه‌های درخشانی از شعر و داستان و سینمای ایران به ذهن روشن و صریح او گره خورده است. مخالفان و منتقدان آثارش به همان اندازه دوآتشه‌اند که موافقان و هوادارانش. زندگی و خلق‌وخوی شخصی او نیز، دست‌کم در دو دهه‌ی اخیر، محل تفسیر و تحلیل‌ و حتی افسانه‌‌‌سازی کسانی بوده که به دیدارش رفته‌اند یا مشتاق بوده‌اند که به‌ نحوی او را از نزدیک ببینند. از "آینه تا خشت" کندوکاوی‌ است در یک قرن زندگی پُرجنب‌وجوش و پُرخاطره‌ی گلستان؛ یک قرن جدل و یک قرن وسواس. نویسنده با باریک‌بینی در انبوهی از سندها و نوشته‌ها و حرف‌های رفتگان و ماندگان، تصویری دقیق از این زندگی صریح و بی‌تعارف ترسیم کرده است.

قرار گرفتن عدد 100 برابر هر نامی، با طنینی چنان که حکایت از سده‌ای سراسر کنشگری و زیست روشنفکرانه‌ی پیوسته و پایان‌ناپذیر است، مسئله را شکل و فرم دیگری ورای صد ساله‌های دیگر می‌کند؛ صد سالگی ابراهیم گلستان از همین ‌رو واجد اهمیتی‌ست که ما را در پایان یک قرن زندگی، مجبور می‌کند به لایه‌های مختلف زندگی و زمانه‌ی روشنفکر رجوع کرده و چگونگی گلستان‌شدن و بودن را واکاوی کنیم. روشنفکری که می‌توان گفت تقریباً هیچ کار روشنفکرانه‌ای نبوده که او در کمال به انجام نرسانده باشد، از نوشتن داستان و مقاله و ترجمه تا عکاسی و فیلمسازی، مستند و داستانی و...

صد سال زندگی او، با بیش از هشت دهه کار فکری مستمر، یکی از بهترین نمونه‌ها برای فهم چندوچون انگاره‌ی روشنفکری ایرانی در قرن 1300 خورشیدی‌ست و کتاب «از آینه تا خشت: 100 سال زندگی ابراهیم گلستان» سعی کرده زندگی‌نگاره‌ای مدون و مستند باشد پیرامون یکی از یگانه‌ترین انسان‌های تاریخ ایران. «محمدرضا رهبریان در این کتاب از زادگاه و خانواده‌ی گلستان آغاز کرده و بخش‌های گوناگون زندگی او از کودکی در شیراز، تحصیل، فعالیت سیاسی، روزنامه‌نگاری، ادبیات، سینما و... رو زیر نظر گرفته و در کنار همه‌ی این‌ها، به خانواده، عقاید و آدم‌های مهم زندگی‌اش پرداخته و در مجموع توانسته تصویری روشن و قابل اتکا از مردی ارائه دهد که هرکاری کرده و هر بالاوپایینی در زندگی‌اش داشته، هیچ‌گاه از روشنفکری و کار روشنفکرانه در  معنای زیست خلاق و متعهد به حقیقت، دست برنداشته است.

کتاب «از آینه تا خشت: 100 سال زندگی ابراهیم گلستان» نوشته‌‌‌ی محمدرضا رهبریان در قطع رقعی و 340 صفحه با جلد شومیز توسط انتشارات برج منتشر شده است.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر