سفر در زمان با یک همستر

 آخرین بروزرسانی: 1402/06/11

راس همراه با خانواده و ماهی‌های عزیزش در لندن زندگی می‌کند و وقتی از او می‌پرسند چند سال دارد، می‌گوید: «من هزار ساله‌ام.

راس وِلفورد نویسنده و روزنامه‌نگارِ انگلیسی، از بچگی عاشق داستان‌های علمی تخیلی و فانتزی و جادو بود، اما نوشتن را در میان سالی شروع کرد. "سفر در زمان با یک همستر" نخستین اثر او، نامزد جوایزی همچون کاستا، بلوپیتر، واتر استونز و جایزه‌ی کتاب سال انگلیس شده است. راس همراه با خانواده و ماهی‌های عزیزش در لندن زندگی می‌کند و وقتی از او می‌پرسند چند سال دارد، می‌گوید: «من هزار ساله‌ام.» 

ماجرای کتاب از آنجایی شروع می‌شود که پسری بریتانیایی با اصالت هندی به نام «آلبرت انیشتین هاکینگ چاودری»، دو کادوی عجیب برای تولد دوازده سالگی‌اش دریافت می‌کند؛ یک همستر و نامه‌ای از طرف پدرش که چهارسال پیش به شکلی غیرمنتظره جانش را از دست داد. پدرش «پای» در این نامه از «آلبرت» می‌خواهد از یک ماشین زمان استفاده کند تا جلوی آسیبی در دوران کودکی او را بگیرد که در نهایت باعث مرگش در ۳۶ سالگی شد. از این رو سفر «آلبرت» در زمان آغاز می‌شود تا مأموریت نجات پدر را به سرانجام برساند اما عوامل دیگری در این مأموریت دخیل هستند که نتیجه دلخواه را حاصل نمی‌کنند.

نخستین صفحات کتاب این‌گونه آغاز می‌شوند:

بابای من دوبار مُرد. یک‌بار وقتی سی و شش سالش بود، یکبار هم چهار سال بعدش، وقتی دوازده سال داشت. (تازه قرار است برای بارسوم هم بمیرد که البته کمی در حقش بی‌انصافی است. اما از دست من دیگر کاری برنمی‌آید.) 

اولین‌باری که مُرد، من هیچ تقصیری نداشتم. اما دومین‌بار کاملاً به من مربوط می‌شد. اما اگر به خاطر «ماشین زمان» خودش نبود، من اصلاً نباید سرو کله‌ام آنجا پیدا می‌شد. می‌دانم انگار دارم تقصیر را می‌اندازم گردن خودش، اما اصلاً نمی‌خواهم این کار را بکنم، حالا خودتان می‌فهمید منظورم چیست.

به نظرم، اگر قبلاً ازم سؤال می‌کردی، می‌گفتم ماشین زمان چیزی است شبیه یک «زیردریایی» یا شاید هم یک «راکت فضایی». خلاصه، دستگاهی با یک‌عالمه دکمه و سوییچ و پنل و چراغ که از آهن یا همچین چیزی ساخته شده و بزرگ هم هست. در عوض دارم به یک لپ‌تاپ نگاه می‌کنم و یک لگن حلبی بزرگ که از مرکز فروش وسایل باغبانی خریده‌اند. این همان ماشین زمان بابای من است. همین ماشین قرار است دنیا را تغییر دهد، به معنی واقعی کلمه. خب راستش دست کم، فقط دنیای من را

رمان "سفر در زمان با یک همستر" نوشته راس وِلفورد با ترجمه ثمین نبی‌پور در قالب۴۲۱ صفحه و با قیمت ۱۶۵ هزار تومان توسط نشر افق برای نوجوانان منتشر و روانه بازار شده است.

ادمین پشتیبانی

پشتیبان سایت

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر